Overslaan naar hoofdinhoud

Werken en afscheid nemen bij Zermelo - door Dian Heerkens - Nieuws / Zermelo Magazine - Zermelo Support

Jul 4 2024

Werken en afscheid nemen bij Zermelo - door Dian Heerkens

Lijst van auteurs

Voor verschillenden van jullie zal ik een bekend gezicht zijn. Mijn naam is Dian Heerkens en ik heb 15 jaar bij Zermelo gewerkt. Per 1 juni ben ik uit dienst en geniet ik van al mijn hobby’s. Werken heb ik altijd met heel veel plezier gedaan, maar met name het vroege opstaan ga ik niet missen.

Er is me gevraagd te beschrijven hoe ik het werken bij Zermelo heb ervaren. Wat er in mijn periode bij ons bedrijf voorgevallen is en hoe het is geweest om afscheid te nemen.

In 2009 heb ik samen met een collega de vestiging in Eindhoven opgezet. Het was destijds de derde vestiging. Het was erg prettig om vanaf die plaats onze klanten te kunnen helpen. Vanuit de Aalsterweg, op de bovenverdieping van een verzekeringskantoor hebben we onze klanten bediend. We hadden plek voor maximaal 4 cursisten die we met een old-school beamer de software lieten zien. Toen er een derde collega kwam, zat die in de keuken. En bij mooi weer lunchten we op het dakterras. Kortom, pionieren met veel plezier.

Als snel volgde een verhuizing naar Waalre, en later weer terug naar Eindhoven waar we nu nog steeds zitten. Daarnaast zijn er natuurlijk vele werkdagen in Leiden geweest, waar ons hoofdkantoor zit en ook is er regelmatig gereisd naar Deventer. De meeste kilometers zijn gemaakt naar klanten, natuurlijk gecentreerd in het zuiden, Maar ook ritten naar Groningen, Enschede, Rotterdam en Terneuzen.

In mijn startperiode beheerste ik Zermelo van A tot Z. Mijn expertise, maar ook mijn liefde, lag wel bij het formatieve deel van ons programma. Ik ben nog begonnen in het oude Zermelo, waar we nog heerlijk onze eigen formules konden maken (natuurlijk met alle problemen van dien). Uiteraard ben ik heel blij dat dat nu vervangen is door de functionaliteit in het portal. De formatiemodule heeft een enorme groei doorgemaakt en ik vind het erg leuk om me te realiseren dat ook ik daar een bijdrage aan geleverd heb. Tot het laatste moment ben ik daar erg druk mee geweest.

Daarbij moet me toch nog iets van het hart. We hebben gemerkt dat het erg moeilijk is om software te maken voor formatie op scholen. Voor mijn gevoel zijn daar een aantal oorzaken voor. Ten eerste ben ik er van overtuigd dat aan de onderhandelingstafel wel bedacht wordt hoe ze nieuwe plannen willen uitzetten, maar dat er over de praktische uitvoerbaarheid onvoldoende kennis is. Dit zet ons, maar natuurlijk ook onze concullega’s, voor een uitdaging. Als voorbeeld zal iedere school zich herkennen in de administratieve last die het Individueel Keuzebudget (ook wel PB) met zich meebrengt.

Ten tweede merk ik dat formatie op veel scholen iets is wat noodgedwongen in het takenpakket van een schoolleider zit. Niet altijd, en het kan dan heerlijk zijn om een bevlogen en goed geïnformeerde schoolleider te spreken over de software. Samen komen we dan regelmatig op nieuwe ideeën die uiteindelijk een uitwerking vinden in Zermelo. Maar er zijn toch nog steeds erg veel scholen waar formatie onderbelicht is, de artikelen en nieuwsbrieven slecht worden gelezen en nascholing niet plaatsvindt. Mijn advies aan het werkveld is dan ook: laat je scholen, laat je adviseren. Iedere dag die ik op een school geweest ben om advies te geven over het gebruiken van formatie, heeft zich altijd terugbetaald. Er worden nog steeds erg veel fouten gemaakt en we willen graag als Zermelo scholen helpen om dit te verbeteren.

Ten derde: het dummy-proof maken van de software is erg moeilijk. Er is ten slotte kennis nodig van het systeem. Daarnaast moet er ontwikkelcapaciteit zijn om zaken te verbeteren. En in deze arbeidsmarkt is dat soms lastig. Dus als u nog een goede ontwikkelaar kent: we houden ons aanbevolen.

Naast werken met formatie, heb ik altijd veel gewerkt in onze sales-poot van het bedrijf. Het op bezoek gaan bij scholen, met passie vertellen over onze software en mijn collega’s, ik geloof dat ik altijd overtuigend genoeg overkwam. Zelfs zo, dat een klant na de demo vroeg of er vacatures waren bij ons. Zij is al enkele jaren werkzaam bij ons bedrijf.

Afscheid nemen is lastig. En niemand is gelukkig onmisbaar in een bedrijf. Ik laat vol vertrouwen mijn klussen overnemen. Wellicht zien we elkaar nog een keer op een event van Zermelo, want via de flexpool blijf ik nog betrokken. Aan de supportdesk zult u me niet meer tegenkomen.

De groeten, regelmatig vanuit de camper.

Dian Heerkens

Dian.jpg