Overslaan naar hoofdinhoud

Interview met roostermaker Hanny - Nieuws / Zermelo Magazine - Zermelo Support

apr 21 2022

Interview met roostermaker Hanny

Lijst van auteurs


Kunt u uzelf voorstellen?

Ik ben Hanny Verhees en ik ben één van de vier roostermakers op het Were Di. Sinds vorig schooljaar werken wij volledig met Zermelo en ben ik samen met collega Paula verantwoordelijk voor het basisrooster. Mijn andere collega's Bianca, Charmaine en Irene maken onder andere de dagroosters, toetsroosters. Op mijn vorige school werkte ik ook met Zermelo (sinds 2011) maar hier werd met een ander pakket geroosterd. Ik ben in mijn werkzame leven al regelmatig voor de leeuwen gegooid, dus dat roosteren met een ander pakket ging me ook wel lukken. Helaas viel het me tegen, zeker omdat ik wist dat het anders kon. We kunnen tijd besparen, maar ook fouten voorkomen door met één systeem te gaan werken. Ik heb een overstap naar Zermelo meermaals geopperd (ik word hier regelmatig de ambassadeur van Zermelo genoemd, haha), maar omdat Zermelo niet multi-user kan werken duurde het even voor mijn collega's en de schoolleiding overstag waren. We hebben demo's ontvangen van diverse partijen, maar wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven is het schaduwrooster dat Marleen voor ons heeft gemaakt. We gebruiken nu alle modules van Zermelo en langzaam worden steeds meer mensen enthousiast. Als je internet hebt kun je in Zermelo en de informatie is altijd actueel. We werken met de dynamische koppeling waardoor alles wat we in het rooster zetten ook direct in Magister zichtbaar is. Natuurlijk zijn er ook dingen in Zermelo die we graag anders willen zien en dit geven we dan aan bij de helpdesk. Ik omschrijf Zermelo ook weleens gekscherend als een Tesla. We waren gewend om in een Trabantje te rijden en dat is een prima manier om je te vervoeren. Nu hebben we een Tesla. We kunnen er in rijden, maar er zitten zoveel knopjes in. We kunnen nog heel veel leren om het rijden zo comfortabel mogelijk te maken voor onszelf. Op den duur moet onze Tesla bijna vanzelf gaan rijden.

Waar gebruikt u Zermelo voor?

Wij gebruiken Zermelo voor alles dat gerelateerd is aan het rooster, de formatie of de pakketkeuze. Dit jaar hebben leerlingen hun pakketkeuze voor het eerst ingevuld in Zermelo en hebben we ouders digitaal laten accorderen. Dat had nog wel wat voeten in de aarde. We laten leerlingen ook zelf keuzelessen kiezen. Zo draaien we een pilot in 5-vwo met daarin een band met flexuren. De leerlingen kiezen via 'vakkeuzelessen' zelf naar welk vak ze gaan. De 'groepskeuzelessen' gebruiken we voor steunlessen. Deze staan op een vast moment in het rooster en de aanmelding geldt steeds voor een bepaalde periode. We proberen ook regelmatig wat dingen uit. Zo hebben we de voorinschrijvingen gebruikt om onze bovenbouwleerlingen hun steunlessen te geven op momenten dat zoveel mogelijk leerlingen beschikbaar zijn. Onze grootste uitdaging zit in onze Were Di 3-afdeling, een afdeling waarin natuurlijk leren centraal staan. Dit rooster zit sinds kort ook in Zermelo, maar zij hebben een heel specifieke manier van werken met alle jaarlagen door elkaar heen. We werken met nu met een mix van groepskeuzelessen, vakkeuzelessen en reguliere lessen. Deze leerlingen maken steeds meer individuele keuzes. Ondanks de uitdagingen die we dagelijks in het rooster hebben ben ik wel heel erg trots op ons team. Effectief werken we pas één jaar met Zermelo en we hebben al zoveel bereikt! Ik had al enige ervaring, maar voor de rest was het helemaal nieuw. We hebben het mooi voor elkaar zo samen. 

Heeft Zermelo bijgedragen aan het beter onderwijs voor uw leerlingen mogelijk maken?

Dat denk ik wel. We hebben in ieder geval het aantal tussenuren kunnen verminderen omdat we niet meer multi-user werken. Als ik voorheen een automaat aanzette voor havo/vwo, bleven de lessen voor het brugklasgebouw en vmbogebouw vast staan. Omdat Zermelo naar het hele rooster kijkt hebben we betere roosters voor de leerlingen. We zijn nog lerende, maar er zitten al minder fouten in het systeem. Ook is het proces verbetert: geen handmatige exports en imports tussen systemen en er gaat niets meer via Excel. We nodigen teamleiders, schoolleiding en docenten regelmatig uit om hen mogelijkheden in Zermelo te laten zien. Verandering is altijd lastig, maar we zien steeds meer enthousiasme van iedereen in de school. Het is fijn om op deze manier steeds meer aan ieders wensen te voldoen en het is een uitdaging om behoeftes die er nog liggen te verwezenlijken. 

Zou u Zermelo aanraden aan andere scholen?

Haha, wat denk je? Zonder gekheid: ik zou het 100% aanraden. Ik ben heel blij met hulp die we krijgen en ook de helpdesk is top. Als het druk is moet je wachten, maar je krijgt altijd antwoord. Als ze het niet weten word je teruggebeld, maar dit komt weinig voor. Ik heb dit weleens anders meegemaakt. Je voelt je serieus genomen en krijgt geen antwoorden als 'trek de stekker er maar even uit'. De hulp bij de implementatie was heel fijn. Marleen is hier onze implementatieconsultant en die weet veel van onze school. Bij het maken van ons nieuwe rooster hebben we veel gehad aan cursussen maar vooral ook aan meewerkdagen. Je loopt altijd tegen problemen aan en dan is het fijn als je een consultant hebt die één op één een tijdje met je meekijkt en meedenkt. Onze mensen van ICT krijgen met het API-token toegang tot het portal en kunnen informatie uitlezen. Als zij vragen hebben kunnen ze ook zelf met Zermelo bellen. Dat houdt de lijntjes kort, heel prettig. 

Hanny, bedankt voor dit interview en uw fijne antwoorden. Wilt u zelf nog iets kwijt?

Ja, ik had niet zo prettig met Zermelo kunnen werken als ik niet werkzaam was bij onze mooie school. Het is net of je in het bos zit in deze mooie omgeving. De zaken zijn goed geregeld, zowel voor de leerlingen als voor het personeel. Als we op cursus willen met de roostermakers is dat mogelijk en er is ruimte voor ontwikkeling. We werken hier dus graag! Ik zit hier goed op mijn plek.