Het einde van het schooljaar is in zicht en de grootste klus van het schooljaar is in volle gang, een nieuw basisrooster! Hoewel roostermakers hierin een belangrijke taak hebben, zijn zij vaak wel alleen op school. Hoe mooi zou het zijn als alle leerlingen komend schooljaar een net iets beter rooster hebben omdat we de krachten bundelen?
Daarom de belangrijke vraag; wat is jouw gouden tip voor een goed basisrooster?
We kregen al verschillende goede tips:
Jaap: Geen tegenstrijdigheden in de randvoorwaarden!
David: Eerst maar eens met de schoolleiding afspreken wat de prioriteiten zijn voor een goed rooster. Is dat een ruim keuze-aanbod voor de leerlingen, tevreden docenten op het gebied werkdagen en lessenverdeling of weinig tussenuren voor de leerlingen, of misschien wat anders?
Miranda: Goede samenwerking met je schoolleiding die ook snapt waar het om gaat. Vacatures op tijd uitgezet en vervuld en houden aan CAO regels voor inzet personeel.
Judith:
- Balans in vrije dagen docenten binnen de vakgroep
- Balans vrije dagen docenten per leerjaar/klas
- Handig klassikaal maken van clusters
- Niet dezelfde docent alle groepen van een vak binnen de jaarlaag
- Neem ook tijd voor ontspanning, ookal is het de drukste tijd van het jaar!
Roy: Op tijd beginnen & communicatie met de roostercontactpersonen van de diverse onderwijsteams
Sander:
-Zorg dat je het schoolbeleid goed kent. Laat dit terug zien in de keuze van de toekenning van strafpunten.
- Streef naar zoveel mogelijk uniformiteit in de afspraken van wensen (strafpunten) voor zowel docenten als leerlingen en onderwijskundige keuzes.
- Persoonlijk houd ik een werkboek bij met een overzicht van alle tel groepen en lesverzameling. Ik omschrijf hier(kort en bonding) al de overige aangepaste instellingen. Losse docenten en leerlingenafspraken noteer ik hier ook. Dit maakt het overzichtelijk als je een nieuw schooljaar begint of bij vervanging. (Alles even doornemen en weghalen of aanpassen wat niet meer van toepassing is)
- Start met proefclusteren zodra dit ook maar enigszins mogelijk is. Het is fijn om eventuele problemen in een vroeg stadium te tackelen. Beperk wel je verwachtingen. De kans is groot dat als je een heel mooi cluster hebt gevonden met eventuele wijzigingen op de schop moet…
- Start met clusteren zonder docenten. Kijk daarna of het cluster nog steeds kan als de bedachte docenten erop komen te staan. Zorg dat je snapt waarom zaken beter/slechter worden. Heb je 1 vak met wel heel weinig leerlingen? Zet deze eens buiten het cluster en kijkt wat er gebeurd.
- Altijd blijven lachen