Stel, u gaat een weekendje weg en heeft de routebeschrijving naar het vakantiehuisje ontvangen. U volgt nauwkeurig de routebeschrijving maar helaas komt u niet aan bij het vakantiehuisje. Dit heeft niets te maken met uw auto of uw rijkunsten, maar met de route. Wellicht stonden er incorrecte instructies in de routebeschrijving of waren er obstakels op de weg waardoor u een andere kant op werd gestuurd.
Zermelo heeft al jaren zeer krachtige roosterautomaten. Deze verrichten uitstekend werk... mits de inrichting van het roosterbestand in orde is. Bij het maken van het rooster en tijdens de startweken van het schooljaar zijn er ongetwijfeld problemen geweest die u heeft moeten oplossen in het rooster. En daar besteden we in dit artikel aandacht aan, want we willen graag dat iedereen optimaal gebruik kan maken van de automaten, het hele schooljaar lang. Het is daarom belangrijk om de inrichting van uw roosterbestand te laten aansluiten bij de wijzigingen die plaats hebben gevonden.
We hebben een aantal punten opgeschreven om uw bestand automaatproof te maken en te houden.
1. Groene vinkjes bij de gegevenscontrole
Een goed rooster begint met de juiste informatie. Daarom is het van belang dat de gegevenscontrole in de desktop allemaal groene vinkjes heeft. Zorg dat de koppelingen juist zijn ingevoerd in het portal, en de lessenverdeling correct in de desktop staat. Zo voorkomt u fouten in het rooster en ziet u geen overbodige foutmeldingen. Ook de pakketwijzigingen gedurende het jaar vult u met een peilweek in het portal in zodat de desktop ook up-to-date kan blijven.
2. Randvoorwaarden bijwerken
Heeft u uitzonderingen toegestaan bij het maken van het rooster? Het loont de moeite om voor die zaken te controleren of u de randvoorwaarden moet aanpassen. Want als iets niet daadwerkelijk onmogelijk is, dan hoeft het geen miljoen strafpunten te krijgen. Dit geldt voor randvoorwaarden bij leerlingen, docenten, onderwijskundig, lokalen én telgroepen. Het is ook nuttig om waar mogelijk een notitie in de software te maken bij specifieke randvoorwaarden. Dat helpt u in de rest van het schooljaar om te begrijpen waarom u bepaalde randvoorwaarden heeft gemaakt of aangepast.
3. Vrije dagen vastleggen
Zodra het schooljaar gestart is liggen vaak de vrije dag(del)en van docenten vast. Denkt u eraan dit ook in de randvoorwaarden door te voeren. Wij hebben een handleiding geschreven over het vastleggen van de vrije dagen.
4. Lesgroepindelingen
Zijn er bepaalde lesgroepindelingen die niet meer mogen wijzigen? U kunt deze indelingen, eventueel zelfs de gehele afdeling in één keer, fixeren.
Mocht een leerling moeten wijzigen van vak of groep kunt u via het perspectief Mogelijkheden zien wat er voor die specifieke leerling aan opties zijn.
5. Roosteren met beperken van wijzigingen
Als het rooster draait komen er vaak nog aanpassingen, dit is niet erg zolang maar niet het gehele rooster op de schop gaat. U kunt hier grip op houden door te kiezen voor roosteren met beperken van wijzigingen. U geeft zelf aan hoeveel wijzigingen de automaat mag doen en het verplaatsen van een les gebeurt alleen als het een grote verbetering voor het rooster betekent.
Wij wensen u een goede en succesvolle reis dit schooljaar!