Afgelopen week is onderstaand bericht verstuurd naar alle privacy contactpersonen.
Het aantal adminaccounts op scholen is groot
Uit oogpunt op de bescherming van gegevens hebben wij statistieken gemaakt over het aantal adminaccounts per portal. Het valt ons op dat veel scholen veel meer gebruikers hebben met het recht ‘admin’ dan we zouden verwachten. Een gebruiker met het adminrecht kan gebruikers toevoegen, aan anderen en zichzelf rechten toekennen, koppelingen aan- en uitzetten, scholen en projecten toevoegen en archiveren, etc. Daarmee hebben deze personen dus toegang tot alle gegevens, van alle leerlingen en docenten en daarmee dus ook alle formatieve gegevens van alle scholen in het portal van huidige, toekomstige en ook afgelopen schooljaren.
Benodigde actie
We vragen u om uw portal te (laten) controleren op het aantal gebruikers met het adminrecht. Als Zermelo hanteren we een norm van 1 admin per school in het portal + 1 admin per portal. Als u dus met 4 scholen in het portal zit adviseren wij u maximaal 5 gebruikers met het adminrecht te hebben. Onderaan dit bericht leest u hoe u dit kunt controleren.
Heeft u vragen?
We begrijpen het als u vragen heeft. We benadrukken dat er op dit moment geen reden is tot zorg, maar we willen uw portals graag zo veilig mogelijk houden. Heeft u toch vragen? Stel ze gerust via info@zermelo.nl.
Filteren op accounts met adminrechten
Bekijk in het portal bij Beheer > Gebruikers hoeveel adminaccounts er in uw portal zijn door het projectfilter op ‘Geen filter’ te zetten en vervolgens de kolom ‘admin’ aan te vinken.
U ziet dan de lijst met adminaccounts in uw portal.
Adminaccounts verwijderen
Voor de accounts van gebruikers die onnodig het adminrecht hebben is het belangrijk dit te herstellen. U doet dit door:
Selecteer de gebruiker
Kies voor ‘Gebruikerstype’
Selecteer ‘Verwijderen als admin’
Het account van de gebruiker en alle rechten die diegene heeft via schoolfuncties of losse rechten blijven uiteraard bestaan.