Overslaan naar hoofdinhoud

Symposium '25: Scenario's voor de voorinschrijfautomaat - Artikelen / Algemeen / Symposium en Formatie-event presentaties / Symposium '25 - Zermelo Support

Symposium '25: Scenario's voor de voorinschrijfautomaat

Lijst van auteurs

Tijdens het Zermelo Symposium op 12 maart 2025 hebben we verschillende keuzeworkshops aangeboden. Van enkele presentaties publiceren we een korte samenvatting. Op deze pagina vindt u de belangrijkste punten van de workshop: Scenario’s voor de voorinschrijfautomaat.

 

In deze presentatie hebben we u eerst een korte uitleg gegeven over het type keuzelessen in Zermelo, de inschrijfkaders en de voorinschrijfautomaat. Informatie over deze onderwerpen vindt u ook op onze handleiding. Ga daarvoor naar de volgende pagina’s:

 

Voorinschrijfautomaat

Met de voorinschrijfautomaat geeft u leerlingen alvast een inschrijving of vult u de inschrijvingen van leerlingen aan volgens de inschrijfkaders. U hoeft zelf dus niet ellenlang meer te klikken om ervoor te zorgen dat alle leerlingen een inschrijving hebben. U hoeft alleen nog maar de voorinschrijfautomaat aan te zetten en het resultaat toe te passen om voorinschrijvingen te krijgen. Hierbij houdt de automaat rekening met:

  • de inschrijfkaders;

  • de onderwijscontrole;

  • het minimaliseren van tussenuren;

  • liever een voorinschrijving voor een vak- of groepskeuzeles dan voor een afdelingskeuzeles.

  • liever een voorinschrijving voor een maatwerkles dan voor een vakkeuzeles.

 

De bestaande inschrijvingen van leerlingen en de school blijven overigens onveranderd. En de voorinschrijvingen kunnen u en de leerlingen vervolgens nog aanpassen volgens de inschrijfronde.

 

Wij vinden het ook belangrijk om nog eens te vermelden dat de voorinschrijfautomaat niet altijd een perfecte oplossing biedt. U kunt ermee geen voorinschrijvingen in het verleden doen. Ook is het beter om voorzichtig te zijn in de huidige week. En u kunt geen oplossing toepassen als in de tussentijd het rooster van die week gewijzigd is. Meer hierover leest u terug onderaan de pagina Voorinschrijvingen in het portal.

 

Scenario’s

Tijdens de presentatie hebben we u 5 scenario’s voorgelegd, waarvoor u de voorinschrijfautomaat kunt gebruiken. De eerste twee scenario’s zijn de twee standaardredenen om de voorinschrijfautomaat te gebruiken, die we hierboven ook al noemden:

  1. Inschrijvingen aanvullen.

  2. Leerlingen alvast een voorinschrijving geven.

De andere scenario’s bieden u mogelijkheden om de voorinschrijfautomaat creatief te gebruiken. In deze scenario’s halen we een soort truc uit met voornamelijk de inschrijfkaders om iets voor elkaar te krijgen dat standaard niet kan. Deze scenario’s zijn:

  1. Alleen een bepaalde afdeling voorinschrijven.

  2. Een examentrainingrooster met voorinschrijvingen.

  3. Beroepenmarkt met afdelingskeuzelessen.

 

1. Inschrijvingen aanvullen

  1. Laat een inschrijfronde voor leerlingen starten.

  2. Sluit de inschrijfronde voor leerlingen (en mentoren).

  3. Vul de inschrijvingen aan met voorinschrijvingen via de voorinschrijfautomaat.

  4. Open eventueel de inschrijfronde weer om leerlingen hun inschrijving nog aan te laten passen.

 

2. Leerlingen alvast voorinschrijven

Er zijn nog geen inschrijvingen.

U geeft de leerlingen een voorinschrijving. Door de werking van de voorinschrijfautomaat ligt er een focus op maatwerkleerlingen, waar mogelijk krijgen deze leerlingen een voorinschrijving voor hun maatwerkles.

  1. Geef leerlingen voorinschrijvingen met de voorinschrijfautomaat.

  2. Open een inschrijfronde voor leerlingen en mentoren om ze de kans te geven de voorinschrijvingen aan te passen.

 

3. Afdeling voorinschrijven

Dit scenario kunt u alleen uitvoeren als er bij andere afdelingen géén voorinschrijvingen zijn.

  1. Pas de inschrijfkaders aan.

    1. Doelafdeling mag hetzelfde blijven.

    2. Andere afdelingen op maximaal 0 inschrijvingen zetten.

  2. Laat de voorinschrijfautomaat de voorinschrijvingen in het weekrooster zetten.

  3. Zet de inschrijfkaders van de andere afdelingen weer terug.

  4. Open een inschrijfronde voor leerlingen en mentoren om ze de kans te geven de voorinschrijvingen aan te passen.

 

4. Examentrainingrooster

Voor dit scenario maakt u eerst een examentrainingrooster in de desktop. Op het symposium van 2024 hebben we hier een presentatie over gegeven. Informatie over die presentatie vindt u op Symposium '24: Roosteren van examentrainingen. Een uitgebreidere uitleg over het maken van een examentrainingrooster vindt u in het artikel Eindexamentrainingen roosteren. Aan het einde van de stappen beschreven in het artikel begint u met het volgen van de stappen hieronder.

  1. Publiceer het examentrainingrooster vanuit de desktop als publicatieblokken.

  2. Pas de inschrijfkaders aan.

    1. Examenafdelingen aanpassen. Kies bijvoorbeeld geen max, zodat leerlingen zoveel mogelijk voorinschrijvingen krijgen voor examentrainingen.

    2. Zet de inschrijfkaders van de andere afdelingen op 0.

  3. Pas de onderwijscontrole aan.

    1. Zorg ervoor dat het aantal inschrijvingen per vak past bij de lengte van de blokken.

  4. Gebruik de voorinschrijfautomaat om de leerlingen voorinschrijvingen voor de examentraining te geven.

  5. Open een inschrijfronde voor leerlingen en mentoren om ze de kans te geven de voorinschrijvingen aan te passen.

 

5. Beroepenmarkt

In dit scenario gaan we uit van een beroepenmarkt. U doet eerst enige voorbereiding in het portal, daarna voert u de stappen uit voor de inschrijvingen.

  1. Maak de beroepen aan als keuzes in het portal.

  2. Koppel de keuzes aan de afdeling.

  3. Stel het vak in als vaktype afdeling.

  4. Verdeel de lessen.

  5. Maak het rooster in het dagrooster in de desktop. Dit zorgt ervoor dat u een deel van de inrichting nog kunt verwijderen en er geen last van heeft in de rest van het schooljaar.

  6. Publiceer het rooster voor de beroepenmarkt.

  7. Zet de afdelingskeuzelessen voor de beroepen in het portal weer op 0.

U heeft het rooster voor de beroepenmarkt gemaakt. U treft nu in het portal voorbereidingen voor de inschrijvingen.

  1. Pas de inschrijfkaders aan.

    1. Sta meer inschrijvingen toe.

  2. Pas de onderwijscontrole aan.

    1. Sta 1 inschrijving per vak toe.

  3. Open de inschrijfronde voor leerlingen en laat de leerlingen zelf inschrijvingen doen.

     

     

  4. Sluit de inschrijfronde voor leerlingen (en mentoren).

  5. Start de voorinschrijfautomaat om de inschrijvingen aan te vullen met voorinschrijvingen.

  6. Leerlingen die niet hebben ingeschreven inschrijven met voorinschrijfautomaat. 

  7. Open een inschrijfronde voor leerlingen om de inschrijvingen aan te passen.