Overslaan naar hoofdinhoud

Symposium '24: Grip op prognoses: van standaardprognose tot inzet formatie - Artikelen / Algemeen / Symposium en Formatie-event presentaties - Zermelo Support

Symposium '24: Grip op prognoses: van standaardprognose tot inzet formatie

Lijst van auteurs

Tijdens het symposium op 31 januari heeft u keuzepresentaties kunnen volgen. Van enkele van de keuzepresentaties publiceren wij de belangrijkste punten. Let op, dit is een korte samenvatting. De volledige presentatie is tijdens het symposium gegeven.

Grip op prognoses: van standaardprognose tot inzet formatie

Een presentatie over het belang en gebruik van de standaardprognoses.

Prognoses

Door gebruik te maken van slimme standaardprognoses kunt u al in een vroegtijdig stadium een eerste formatie-inzet maken zonder dat u individuele leerlingprognoses heeft en voordat u de vakkenpakketten heeft geïnventariseerd. Zeker in de periode januari, februari, maart zijn standaardprognoses betrouwbaarder. Daarvoor heeft u natuurlijk wel betrouwbare standaardprognoses nodig. In Zermelo heeft u drie mogelijkheden voor een standaardprognose:

Zelf invoeren

Nieuw: een standaardprognose van een vorige overgang overnemen

Nieuw: de overgangsmatrix van een vorige overgang gebruiken

Overgangsmatrix

In de 23.11 release heeft Zermelo de overgangsmatrix in procenten toegevoegd in het portal. U vindt de overgangsmatrix bij Management > Overgangsmatrix.

Onderwijsvraag

Nadat alle leerlingen een standaardprognose hebben gekregen gaat u aan de slag met het plannen van de groepen en lessen via Onderwijs > Afdelingen, Geplande groepen en Geplande lessen. U heeft nu de mogelijk om handmatig een verwachte instroom in te voeren voordat uw aanmeldingen binnen zijn.


image.pngU kunt ook zonder individuele pakketkeuzes een schatting maken van het aantal leerlingen voor een keuzevak door gebruik te maken van de rekenmethode voor leerlingtelling:

  • Afd. %

  • Pakket +afd.%

image.png

Onderwijsaanbod

Met deze gegevens maakt u een eerste schatting van de lesvraag en gaat u aan de slag met uw onderwijsaanbod:

  • Zijn er docenten die volgend schooljaar niet meer in dienst zijn?

  • Importeer vaste en tijdelijke aanstellingen in '24-'25. Zet tijdelijke aanstellingen op 0 fte

  • Bekende PB-aanvullende verloven invoeren

  • Grote vaste taken toekennen, eventueel met import

Matchen van onderwijsvraag en onderwijsaanbod

U kunt uw onderwijsvraag op verschillende manieren matchen aan uw aanbod:

  1. Sectieverdeling van vorig jaar gebruiken: Als uw personeel hetzelfde aantal lessen in dezelfde sectie geeft, kunt u dan dan vraag voldoen? Of heeft u in bepaalde secties een overschot?

    • Door middel van een export van het scherm Personeel > Sectieverdeling > Sectieverdeling (details) van het huidige schooljaar en een import daarvan in het komende schooljaar

  2. Sectieverdeling maken op basis van de vaste aanstellingen, reeds bekende verloven en grote taken: Welke gedeelte van de onderwijsvraag kunt u voldoen met uw vaste medewerkers? Waar heeft een tekort en waar een overschot?

    • U geeft docenten het aantal lessen wat past bij de aanstelling en reeds toegekende grote taken, zie ook de kolommen Plan. les en Saldo (les)


image.pngBeide opties geven u interessante informatie!

Hoe gaat u nu verder?

  • Kan ik docenten uitbreiden?

  • Kan ik een docent met een tijdelijke aanstelling verlenging geven of een vaste aanstelling geven of moeten we afscheid nemen?

  • Formatiewensen personeel uitvragen

    • Planningsverloven zoals ouderschapsverlof, studiebeurs, detachering enz.

    • Keuze besteding PB; lesreductie heeft direct invloed op uw inzet

  • Welke oplossingen zijn er voor de secties met teveel inzet?

  • Vacature voorbereiden

  • Uitvragen pakketkeuzes van leerlingen

  • Uitvragen individuele leerlingprognose

Formatieposter

Informatie verzamelen


Handleidingpagina’s:

Leerlingen in bulk bevorderen

Overgangsmatrix

Onderwijsvraag