Tijdens het formatie-event van 20 november 2024 kon u deze workshop bijwonen. Hieronder staat een beknopte samenvatting van de presentatie die bij de workshop gegeven is. Het Zermelo Portal is de plek waar u lessen en taken eerlijk verdeelt onder medewerkers. Echter, het grijze gebied tussen lessen en taken, zoals invaluren, surveillance, mondelingen en activiteiten, wordt hierbij nog niet volledig gedekt. Juist in dit gebied kan een aanzienlijke mate van werkdruk worden ervaren. Hieronder bieden we u ideeën en oplossingen om de werklast buiten de reguliere lessen en taken op een eerlijkere manier te verdelen.
Beleidsafspraken en werkdrukverdeling
Het taakmenu bestaat voor een groot deel uit vaste zaken: deskundigheidsbevordering, algemene schooltaken, ontwikkeltijd en natuurlijk lessen en taken. Deze vullen het grootste deel van de beschikbare uren van een docent. Als les- of taakreductie ook nog worden meegenomen zijn de uren dan grotendeels op. Maar: grotendeels is niet helemaal. In veel gevallen is er een klein overschot of tekort. Juist in die ruimte is het belangrijk om goede afspraken te maken en te communiceren. Het gaat dan bijvoorbeeld over inzet op vervangingsuren, toets-surveillance of pauzesurveillance. Zo kan een school de (gevoelde) werkdruk buiten lessen en taken om inzichtelijk houden én eerlijk verdelen.
Let op het volgende:
Afspraken moeten voor één uitleg vatbaar zijn
Zo min mogelijk individuele afspraken die goed gedocumenteerd zijn
Gevolgen reïntegratie-/ziektetrajecten duidelijk benoemen
Maak afspraken volgens een voor iedereen gelijk proces
Persoonlijk budget / individueel keuzebudget
Standaard is het PB/IKB volgens de CAO-VO inzetbaar voor:
Taakredactie
Lesreductie
Mits overeengekomen tussen school, personeel en medezeggenschap mogen er veel meer dingen gekozen worden, zoals:
Sparen
Uitbetalen
Verlof
Andere school-/stichtings-specifieke keuzes
Communiceer de keuzes die beschikbaar zijn en de regels die hiervoor gelden helder met alle medewerkers.
Individuele werkdrukmiddelen (OMO)
Collectieve werkdrukmiddelen Onderwijsakkoord
De collectieve werkdrukmiddelen zijn een pot geld die ingezet kan worden om de werkdruk te verminderen. De werknemers zijn daarbij aan zet om te overleggen welke maatregelen ze met deze gelden willen nemen. Dit kan geregeld worden op individueel niveau, per sectie of team. Meerdere werknemers kunnen hun budget samenvoegen om gezamenlijk een grotere werkdrukverlichting te bereiken.
Er geldt een uitgebreid stappenplan voor het vaststellen van de besteding van het budget voor collectieve werkdrukmiddelen. Dit stappenplan is te vinden in onderstaande link:
Collectieve werkdrukmiddelen (CAO-vo)
Praktische vertaling beleidsafspraken
De dag-/toetsroostermaker is uiteindelijk degene die veel van bovenstaande beleidsafspraken over de werkverdeling naar de praktijk zal moeten vertalen. Leidraad daarbij zijn heldere afspraken die vooraf duidelijk zijn.
Vervangingsuren worden geregeld in het portal. Er is een quotum instelbaar dat de verdeling bewaakt. Als een medewerker te vaak ingezet wordt, komt er een saldo in klokuren beschikbaar om ter compensatie op te nemen.
Toets- en pauzesurveillance vergen meer handwerk van de roostermaker. De afspraken over de werkdrukverdeling moeten hier dus ruim van te voren bekend én eenduidig zijn, omdat ze handmatig bewaakt moeten worden.
Zie onderstaande links voor informatie over de praktische toepassing.
Voor een meer algemeen artikel over beleidsvragen: 15 vragen voor een beleidsplan