Skip to main content

Veelgestelde vragen - Artikelen / Actueel - Zermelo Support

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind u antwoord op enkele veelvoorkomende vragen. De pagina houden we actueel met vragen die op dit moment spelen. Deze vindt u bij Seizoensgebonden thema's. Verder onderaan vindt u de vragen die altijd actueel zijn.

Staat uw vraag er niet tussen? Kijk gerust op onze handleiding of neem contact op met de helpdesk. 


Seizoensgebonden thema's

U vindt hier antwoord op vragen die in deze tijd van het jaar veel voorkomen.

Ik wil een nieuw roosterproject aanmaken op basis van die van vorig jaar. Waar moet ik op letten?

Op deze pagina vindt u een checklist. Als u deze stap voor stap volgt, begint u met een gerust hart aan het nieuwe schooljaar.

Mijn lessenverdeling blijft op 0 uren staan..?

U bent bezig met uw roostervoorbereiding. Na het vullen van uw lessentabel en geplande groepen wilt u uw docenten op de juiste lesgroepen zetten. U ziet echter bij de lessenverdeling steeds een saldo van 0 uur staan. 

Dit komt doordat u nog geen weken hebt aangegeven bij uw tijdvakken. U gaat in uw portal naar Onderwijs > Schoolstructuur > Tijdvakken en geeft minimaal één week per tijdvak aan. Uiteraard is het verstandig direct de juiste weken bij alle tijdvakken aan te klikken. 

Als u teruggaat naar uw lessenverdeling ziet u wel de juiste uren.  Het kan zijn dat u uw portal een keer moet verversen. 

Help, ik krijg een melding dat de licentie verloopt!

U krijgt deze melding omdat de versie van de software waarin u werkt geen verbinding krijgt met de licentieserver. Zo kan Zermelo niet controleren of u een geldige licentie heeft, ook als u deze licentie wel degelijk hebt. Als u de desktop opnieuw installeert, legt de desktop weer automatisch verbinding met de licentieserver en is het probleem opgelost. 

Ik heb een toetsrooster gemaakt, maar ondertussen is mijn basisrooster veel veranderd. Moet ik nu alles opnieuw doen?

U importeert uw toetsen in uw basisrooster of in uw afgeknipte dagroosterbestand. U leest zowel uw toetsen als mondelingen in. Deze worden opgeslagen in het toetsdomein en in het mondelingendomein. Met uw lesdomein gebeurt niets. Let op: het is noodzakelijk om uw groepen/docenten/lokalen opnieuw vrij te maken, net zoals u in het toetsrooster heeft gedaan. 

Hoe u de toetsen importeert, leest u stap voor stap uitgelegd op deze pagina.

Ik heb mijn toetsrooster gepubliceerd, maar nu zie ik opeens allemaal uitgevallen lessen?

U publiceert in Zermelo een rooster als basis- of als dagrooster. Als u een basisrooster publiceert, verwijdert u daarmee alles wat er stond en vervangt het met het basisrooster. Als u een dagrooster publiceert, dan kijkt de software naar de verschillen tussen het eerder gepubliceerde basisrooster en het zojuist ingelezen dagrooster. Die verschillen krijgen een kleur (rood voor uitval, geel voor nieuwe toetsen, etc). Als u dus allerlei uitgevallen lessen ziet komt dat omdat er al eerder een basisrooster is gepubliceerd waarin deze lessen wel stonden. Oplossing voor dit probleem is om uw toetsrooster als basisrooster te publiceren. Na deze publicatie gaat u verder met het dagrooster zoals u gewend bent. 

Let u wel op als u werkt met inschrijvingen. Bij het opnieuw publiceren van de keuzelessen als basisrooster bent u eventuele inschrijvingen kwijt.

Ik heb een pakketwijziging doorgevoerd in het portal, maar ik zie deze niet terug in de desktop.

Uw pakketwijzigingen zijn geldig vanaf een bepaalde week. De startweek stelt u in in het portal. De desktop werkt met een peilweek. Vanuit deze week kijkt de desktop naar het portal voor eventuele wijzigingen. 

Gaat uw pakketwijziging per direct in? Vaak zitten er nog oude weken in het basisrooster waardoor uw peilweek in het verleden ligt. U verwijdert bij Beheer > Jaarplanner de overbodige weken. 

Gaat uw pakketwijziging in de toekomst in en wilt u deze al wel binnenhalen? Bij Beheer> Peilweken verzet u de peilweek handmatig. Zo haalt u de pakketten uit toekomstige weken binnen. Vergeet u niet om uw peilweek na deze handeling weer terug te zetten. 

Atlas: Gebeurt er iets anders als je de plaatsing stopt en gaat optimaliseren dan wanneer je een plaatsingsopdracht start en die gewoon laat lopen?

Ja, er gebeurt zeker iets anders. Kort gezegd begint de plaatsingsmodus steeds weer bij het begin met een nieuw plaatsingsvoorstel. Ook houdt de plaatsingsmodus bepaalde gelijktijdigheden vast die de optimaliseermodus op een gegeven moment loslaat. Dit zorgt bijna altijd voor verbeteringen. 

Neemt niet weg dat eerst relatief lang plaatsen zeker ook voordelen heeft. Over het algemeen komt er een beter resultaat uit als de automaat eerst met de gelijktijdigheden een zo goed mogelijk resultaat neerzet en pas daarna deze gelijktijdigheden loslaat.  

Atlas: Als je een nieuwe Atlas-opdracht start op basis van een vorige opdracht, maar je hebt allerlei randvoorwaarden aangepast: gaat dat dan fout of pakt Atlas toch de nieuwe situatie op?

Dat is geen probleem. Atlas houdt rekening met de randvoorwaarden die je op dat moment in je roosterbestand hebt zitten. 


Altijd actueel

U vindt hier antwoord op vragen die het hele schooljaar door voorkomen.

Ik kan niet inloggen. Kunnen jullie me daarmee helpen?

De medewerkers van Zermelo hebben geen toegang tot de portals van scholen. Neem contact op met de applicatiebeheerder op school.

Hoe pas ik de capaciteit van een keuzeles aan?

U past de capaciteit van een keuzeles aan in het portal. Ga naar Roosters > Afspraken > Afspraken. In de kolom Cap past u de capaciteit van een keuzeles handmatig aan.

Ik zie mijn online roosterbestand niet?

Om een online roosterbestand te kunnen zien heeft u de schoolfunctie Roostermaker nodig. Voorheen was dit ook mogelijk met de schoolfunctie Applicatiebeheerder. U controleert rechts bovenin in het welkom-menu welke rechten u heeft in het portal. Zo nodig geeft u uzelf ook de schoolfunctie Roostermaker.

Ik kan mijn nieuwe lokaal niet vinden bij Lokaal Handmatig?

U gaat binnen Roosteren (Pro) naar Vensters > Herstel volledige layout.

Mijn portal knippert?

Doorgaans lost het in- of uitzoomen in uw browser het probleem op. Let u ook op dat u werkt in Google Chrome of Firefox. Deze browsers ondersteunen wij.

Ik heb een scherm geopend, maar ik zie niets/een leeg scherm?

Klik onderin de taakbalk met de rechtermuisknop op het lege scherm. Vervolgens klikt u op maximaliseren. Uw scherm komt nu in beeld.